Nagy megkönnyebbülés egy vezetőnek, ha már megtalálta, aki folytatni tudja az általa kezdett vállalkozást. Viszont ilyenkor pláne nem szabad elengedni a gyeplőt!
Sokan gondolják úgy, hogy a legnehezebb megtalálni az utódot. Nem akarok senkit elkeseríteni, de a munka oroszlán része még csak ezután jön! Mindkét fél előtt komoly munka áll, nem véletlen, hogy a generációváltó cégek többsége belebukik ebbe a próbálkozásba. Hogy miért? Hát épp ezért, mert próbálkozik, s nem tudoatosan, lépésről lépésre állítja össze az új vezető színre lépését. Hogy csak egyet említsek a feladatok közül.
Mit kell átgondolnia a leköszönő cégvezetőnek (a teljesség igénye nélkül):
- Milyen elvárásai vannak?
- Mi az, amit továbbra is kontrollálni szeretne, s milyen mértékben?
- Milyen ütemben, hogyan adja át a cég vezetését? Egyáltalán: mennyi időt szán az utód betanítására?
- Miben kompromisszum-kész, s miben nem tűr ellentmondást?
- Van-e elképzelése a jövőről, s milyen mértékben kell figyelembe venni azt?
- Képes lesz-e “tanácsadóként” működni, s nem átnyúlni? …
Ez, s megannyi más kérdés van, amit át kell gondolni, s amit a stratégiai tervben nagyon komolyan figyelembe kell venni!
Ugyanakkor az újabb nemzedék sem heverhet tétlenül, neki sem lehet csak úgy “nekifutni” a feladatnak. Komolyan mérlegelnie kell:
- Hol bírja el az irányítást?
- Milyen céget szeretne, mivé formálná szíve szerint az átörökített céget?
- Együtt tud-e működni a jelenlegi gárdával, különösen a közvetlen vezetőivel?
- Van-e jövőképe, s ha igen, akkor milyen?
- Milyen ütemezésben szeretné átvenni a céget, mennyire engedi a kontrollt?
- Melyek azok a területek, ahol fejlesztésre szorul, s mi az, amit nagy biztonsággal kezel?
És akkor még csak a kérdések elejénél tartunk. Nem könnyű, viszont egyáltalán nem lehetetlen feladat!
Tanácsadóként sokszor kerülünk olyan helyzetbe, hogy a vezetőváltást már az elejétől menedzselhetjük, s olyankor egyfajta csúcsvezetői workshopon együtt rakjuk össze az érintett felekkel ezekre a kérdésekre a válaszokat.
Hogy mi az értelme?
Nagyon egyszerű:
- Megtapasztalják azokat a helyzeteket, amelyekben egyetértenek, amely erősíteni fogja az együttműködést
- Rávilágítunk azokra a helyzetekre, amelyek nagy valószínűséggel konfliktushoz vezetnek majd – fel lehet rá készülni
- Áthidaljuk azokat a nehézségeket, amely a kétféle szemléletmódból fakadnak, s megtaláljuk a közös nevezőt és a kommunikációs útvonalat a két fél között
- Kialakul egy olyan közös terv, amelyhez mindkét fél szívesen tartja magát, hisz megalkotásában aktívan részt vett, az ő hangja, az ő szava ugyanolyan mértékben esett latba, mint a másiké…
Érdemes kipróbálni, milyen profi módon átadni egy céget. Ha Ön is szeretné, keresse generációváltás szakértőnket!