Szüksége van egy vállalatnak etikai kódexre? Vagy csak egy újabb irat a dokumentumtárban?
Egy vállalati etikai kódex olyan alapkövekre, értékekre épül, amelyeket gyermekkorunkból, az első társas kapcsolatok kialakítása óta hozunk magunkkal. Ezek a készségek mindennapi kapcsolataink, tapasztalásaink révén fejlődnek tovább. Gyermekeinknek is naphosszat ezeket szajkózzuk: Ne vedd el a másik játékát! Ne veszekedj! Ne csalj a játékban! Akkor se csúfold ki a másikat, ha ő lassabban fut, vagy bénább napocskát rajzol! Ne folyasd a vizet feleslegesen! Nincs pusmus a hátam mögött!
Szükséges mindezek után az általunk alkalmazott, jól kvalifikált, értelmes felnőtteket – munkatársainkat vagy üzleti partnereinket is emlékeztetni ezekre az alapvetésekre? A válasz: IGEN!
Egy etikai kódexszel lehetősége van egy vállalatnak értékrendet közvetíteni mind munkatársai, mind üzleti partnere felé. Az etikai kódex kommunikációs felület, ahol a vállalat írásban, mindenki felé kinyilvánítja, mely értékek mentén működik, mint gazdasági szervezet.
Zászlójára tűzheti, hogy tisztességes piaci szereplő, tisztességes eszközökkel versenyez, a jogszabályoknak megfelelően működik, korrupciótól, csalástól távol tartja magát, és ezen értékeket üzleti partnereitől és munkatársaitól is elvárja.
Nincs olyan környezet, ahol ne volna érdemes még egyszer felhívni a figyelmet az elfogadás jelentőségére. Ma hozzánk csatlakozik egy idegen kultúrából érkező, egy más kolléga, de lehet, hogy holnap mi magunk kerülünk delegáltként vagy tárgyalópartnerként olyan üzleti környezetbe, ahol mi leszünk az elfogadott más személet, más értékrend.
Kollégáink felé megbecsülést, biztonságérzetet közvetíthetünk egy etikai kódexszel, melyben biztosíthatjuk őket, hogy érték, ha legjobb tudásuk szerint, önmagukat is folyamatosan képezve fejlesztik vállalatunkat, ahol figyelünk rá, hogy a légkör, a kommunikációs stílus mindenki számára élhető és építő legyen. Hangsúlyozhatjuk, hogy a vita csupán a vélemények ütköztetése elfogadott, de csak ha az a legjobb közös döntések meghozatala érdekében történik. Védő menedéket kínálhatunk, ha munkavállalóink tudják, hogy kihez fordulhatnak, ha mégis sérelem érné őket, ha tudják, hogy érzéseik, észrevételeik nem kerülnek elsöprésre, gondoskodó vállalatként foglalkozunk velük.
Leendő kollégáink felé is pozitív kitűnési lehetőség, hívószó lehet az etikus magatartás, ha tudják, hogy egy tisztességes vállalathoz van lehetőségük bekerülni. A most munkaerő piacra kerülő generáció már nem tud elsiklani a környezetvédelem problémája felett. Számukra már különösen érték, ha olyan vállalathoz tudnak csatlakozni amelyik a gazdaságosság mellett arra is figyel, hogy tevékenységével a lehető legkisebb kárt tegye környezetében, ahol érték a jövő embere és az őt körülvevő környezet.
Megfelelő munkakörülmények biztosítása, vállalati tulajdon védelme, emberi jogok, diszkrimináció, partneri kapcsolatok, összeférhetetlenség, adatvédelem, környezetvédelem – ezek a területek mind szabályozhatók az etikai kódexben. Kell több érv mellette?
Ha nem tudja, hogyan kezdjen hozzá, vagy szeretne már a kezdet kezdetén tudatosan egy kimondottan használható etikai kódexet, keressen minket, segítünk!