Előző cikkünkben arra világítottunk rá, hogy a cég élettartamát nem feltétlen a fókuszban lévő dolgok határozzák meg. Melyek hát azok a lépések, amelyek meghosszabbíthatják cégünk életét?
Az alábbi területeken elsősorban az alapokat kell megvalósítani és ha ez megvan, akkor „cizellálhatjuk” a többivel. Hogy melyek ezek az ún. alapok? Lássuk:
Társadalomformálás, fiatalok bekapcsolódása
A társadalom szemléletének formálása a fiataloknál kezdődik, ezért meg kell találni azokat a kapcsolódási pontokat, ahol a fiatalok, gyerekek képzését és növekedését segítjük elő. Így érve el azt, hogy felnőve egy olyan magatartásformát alkalmazzanak, amelyet mi magunk is képviselünk és olyan tehetségek nőjenek fel, akikkel később mi is együtt tudunk dolgozni.
Mentorprogram, utódlástervezés
A megfelelő utódlásképzés és átadás kiemelt szerepet kap: nem elég az utánunk következő vezetőt felvennünk és pár hónap alatt kiképezni: azok a vállalkozások, amelyek hosszú távon képesek fennmaradni, a vezető beosztásban lévő dolgozókat nem cserélik 5-6 évente. 10 évnél is hosszabb időre terveznek velük, de ehhez az is szükséges, hogy a pozíció átadásának felügyelete (mentorálása) is elég hosszú legyen; az ő esetükben több, mint egy év.
Figyeljünk arra, hogy ne „egó irányította” vezetőket alkalmazzunk, hanem olyanokat, akik képesek és hajlandók is tanulni az előttük lévőktől. Olyanokat, akiknek a cég érdekei és megjelenése az elsődleges.
Nyilvánosság, segíteni másoknak
Ne csak befelé dolgozzunk, hanem kifelé is: osszuk meg a tapasztalatainkat, jó és rossz példáinkat egyaránt. Mutassunk jó példát, segítsünk másoknak is fejlődni.
S ha megvannak az alapok:
Részmunkaidős dolgozók, külsősök, a legjobbak
Magyarországon még nem annyira elterjedt az a szokás, hogy a munkavállalók nagyobb része külsős, részmunkaidős dolgozókból álljon, azonban a 100 évet megélt szerezeteknél jellemzően részmunkaidős munkavállalókat alkalmaznak. Így érhetik el azt, hogy a náluk dolgozó állomány mindig „friss” tud maradni: új ötleteket hoznak be és a máshol szerzett tapasztalatot megosztják a munkahelyükön.
Érdemes más területről is munkatársakat alkalmazni, hiszen a teljesen új megvilágítás naprakész, egyedi megoldásokat adhat.
Ugyan így segíthet az is, kiválasztunk egy-egy szervezetet, akik valamiben a legjobbak: tanulmányozzuk őket: nézzük meg miért, hogyan tudtak ő a legjobbak lenni és vegyük át a nálunk is alkalmazható, jó példákat.
Nem nagyobbnak, hanem jobbnak lenni
Nem(csak) az a lényeg, hogy évről évre nagyobbak legyünk. Elsődlegesen az alapozza meg hosszú távú sikerünket, ha évről évre inkább jobbak leszünk. Ezek a cégek nem a hatalmas kiugrást keresik, hanem inkább több, kisebb sikert: ezeket nagyobb biztonsággal, kisebb rizikóval lehet véghezvinni és sikertelenség esetén is könnyebb korrigálni. A sikereket, kudarcokat viszont elemezni is kell, hogy meglássuk, mik voltak a jobb és gyengébb pontok, hol lehet még fejleszteni, hogy még jobbak lehessünk.
Mozgásban lenni, találkozni, családban élni
Ha megnézünk néhány nagyvállalatot (pl Google, Apple), láthatjuk, milyen nagy gondot fordítanak arra, hogy hatalmas közösségi terek és helyiségek legyenek a munkahelyen, ahol a különböző típusú emberek együtt lehetnek, eszmét cserélhetnek. A napi több mint egy órán át tartó közös ebédek segítik az eltérő gondolkodású emberek kapcsolódását, fejlesztve a kreativitást és új ötletek, lehetőségek megvalósulását.
Nem biztos, hogy csak az a jó, ha nagyon hasonló emberek dolgoznak együtt: próbáljuk meg különböző szemléletű embereket olyan projektbe bevonni, melyek valamely ponton kapcsolódnak egymáshoz, ezzel vonzva új megoldásokat, új lehetőségeket.
A fentieket alkalmazva érdemes szétnézni saját vállalkozásunkban az alábbi szempontok szerint:
- mik azok a képességek, amire szükség lehet a jövőben? Ha megvannak, csatlakozni kell valamilyen módon a fiatalokhoz és segíteni nekik kifejleszteni azt a tudást, amit később kamatoztatni tudnak a vállalkozásnál
- kik a kulcsemberek a szervezetben? Ha megvannak, igyekezni kell őket hosszú távon megtartani! (A 100 legsikeresebb ügyvezető 80%-a 10 évnél többet töltött a cégeknél… )
- Van olyan, aki házon belül utódodként szóba jöhet, akár 4 évvel az átvételt megelőzően? Ha igen, érdemes megfelelően gondoskodni az utódlásról és legalább egy évet rászánni az átadás folyamatára és a mentorálásra
- Meg kell mutatni, hogy csináljuk: ez nemcsak a dolgozókra lesz ösztönző hatással, hogy jól teljesítsenek, de másokban is bizalmat épít a cég irányába
- Segíteni másoknak: módot találni a tudás megosztására, megmutatni a sikereket és a kudarcokat a hozzá vezető úttal együtt.
- Ha megvan az alapcsapat, érdemes kiegészíteni külsősökkel, akik friss szemléletet és tudást hoznak a vállalkozásba.
- A legjobbak más területről: folyamatosan keresni a kiválóságokat, ne csak a meglévőket ápolni: behozni őket a szervezetbe, és ha szükséges, fejleszteni azt a tudást, ami a cégben még hiányzik
- Minden nappal jobbá válni, nem a nagyságra fókuszálni. Minden nap legyünk kicsivel jobbak, mint tegnap
- Apró, kisebb lépésekkel érdemes előre haladni
- Nem kifacsarni a munkatársakat, inkább teret adni nekik, hagyni, hogy az eltérő személyiségek együtt lehessenek és élvezni kreativitásuk gyümölcsét.
- Legyenek kialakítva közösségi terek, ahol szabadon áramolhatnak az ötletek, szárnyalhat a kreativitás.
Minden szervezet más, mindenki a saját cégét ismeri a legjobban. Érdemes hát megnézni, hogy a fentiekből hol tudunk ihletet meríteni. Érdemes eljátszani a gondolattal, hogy ezekből mit tudunk beépíteni a mindennapokba, mit tudunk hasznosítani.
Kezdjük kisebb lépésekkel, s alakítsunk ki egészséges egyensúlyt az egyes területek között
Sok sikert!
És ha bizonytalan lenne a megvalósítás, csak keressen bátran elérhetőségeink valamelyikén, segítünk az elindulásban!